Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
0

0

0

Prawo pełnomocnika do zawiadomienia US o zrzeczeniu się UPL-1.

Kategoria: Inne
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Inne_117268
Data zgłoszenia: 18.11.2025
Status pomysłu: Wyjaśnione
Uzupełniając moje zgłosz. z dnia 18.11.2025 r. "Głos_podatnika_inne_117267" chciałbym odnieść się do stanowiska MF, prezentowanego w kilku odpowiedziach na podobne głosy podatników, w którym MF informuje, że w przypadku gdy pełnomocnik przekaże swojemu mocodawcy, oświadczenie o zrzeczeniu się udzielonego mu wcześniej pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji el. UPL-1, to taki mocodawca, po otrzymaniu tego oświadczenia od pełnomocnika, powinien o tym fakcie poinformować US, przekazując stosowne zawiadomienie według wzoru określonego rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 80a § 5 ustawy – Ordynacja podatk. Problem jest jednak w tym, że często dochodzi do sytuacji, że pełnomocnik całkowicie traci kontakt z mocodawcą, który nie współpracuje z pełnomocnikiem w ww. zakresie oraz nie podejmuje przesyłek listowych zawierających ww. oświadczenie. W takiej sytuacji formularz OPL-1 powinien umożliwiać pełnomocnikowi zawiadomienie US o fakcie zrzeczenia się pełnomocnictwa. W przeciwnym wypadku US będzie dysponował błędną wiedzą o pełnieniu funkcji przez pełnomocnika, który w rzeczywistości zrzekł się pełnomocnictwa. Brak odpowiedniego opracowania druku OPL-1 uwzględniającego prawo pełnomocnika do zawiadomienia US o zrzeczeniu się pełnomocnictwa ogranicza prawo pełnomocnika wynikające z przepisów rangi ustawowej. Nadmieniam, że oświadczenie pełnomocnika o zrzeczeniu się pełnomocnictwa może zostać uznane za doręczone mocodawcy, w oparciu o obowiązującą instytucję "fikcji doręczenia".
Pierwsza część pomysłu "Zrzeczenie się UPL-1 przez pełnomocnika (brak przepisu wykonawczego)" pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/glos-podatnika-szczegoly-zgloszenia?application=117267

Zgłoszony postulat nie wymaga uregulowania w przepisach ustawy – Ordynacja podatkowa.
W kwestiach dotyczących pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym (art. 80a § 4 Ordynacji podatkowej). W zakresie nieuregulowanym w rozdziale 3a Pełnomocnictwo stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępowania cywilnego (art. 138o Ordynacji podatkowej).
Pośród czynności prawnych prowadzących do wygaśnięcia stosunku pełnomocnictwa jest zrzeczenie się pełnomocnictwa przez pełnomocnika. Jest to jednostronna czynność prawna pełnomocnika, dzięki której uwalnia się on od upoważnienia do sporządzania czynności prawnych w imieniu mocodawcy i z bezpośrednim skutkiem dla niego. Oświadczenie o zrzeczeniu się umocowania pełnomocnik składa mocodawcy.
Należy przy tym podkreślić, że po otrzymaniu oświadczenia pełnomocnika o zrzeczeniu się pełnomocnictwa, mocodawca powinien o tym fakcie poinformować organ podatkowy przekazując stosowne zawiadomienie według wzoru określonego rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 80a § 5 ustawy – Ordynacja podatkowa.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji jest szczególnym rodzajem pełnomocnictwa, upoważniającym jedynie do złożenia podpisu na deklaracji, z wyłączeniem innych działań na rzecz podatnika. Pełnomocnictwo to nie uprawnia np. do sporządzenia deklaracji, co musi wynikać z innego tytułu prawnego. Osoba ustanowiona jedynie do podpisywania deklaracji nie może też "poprawiać" danych zawartych w deklaracji. Wszelkie skutki prawno-podatkowe związane z danymi ujawnionymi w deklaracji obciążają podatnika, płatnika lub inkasenta. Pełnomocnik nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności – co podkreślił Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w wyroku z dnia z dnia 25 października 2022 r., sygn. akt I SA/Gd 878/22.

Brak kontaktu z podmiotem upoważniającym oznacza, że mocodawca nie przekazuje pełnomocnikowi sporządzonej przez siebie deklaracji celem opatrzenia stosownym podpisem. Zatem wówczas nie występuje sytuacja, w której pełnomocnik musiałby dokonać czynności prawnych w imieniu mocodawcy.

Należy przy tym zauważyć, że przyczyną braku kontaktu może być śmierć mocodawcy. Wówczas umocowanie pełnomocnika wygasa, stosownie do przepisów Kodeksu cywilnego.
Zdarzeniem prawnym równorzędnym śmierci mocodawcy uznaje się zakończenie bytu podmiotu. Likwidacja osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (utrata podmiotowości prawnej) prowadzi do wygaśnięcia pełnomocnictwa UPL-1. Zawieszenie lub zamknięcie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną nie jest natomiast samoistną przesłanką skutkującą wygaśnięciem pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji.

Wygaśnięcie pełnomocnictwa powoduje utratę przez pełnomocnika umocowania do działania w imieniu mocodawcy. Zatem po stronie pełnomocnika istnieje obowiązek weryfikowania statusu prawnego mocodawcy.